Papa nasycona asfaltem jest powszechnym rodzajem podkładu dachowego. Jest to najbardziej przystępny cenowo rodzaj papy i może pomóc w ochronie pokrycia dachowego przed uszkodzeniami spowodowanymi uderzeniami kamieni gradowych. Istnieją dwie standardowe gramatury filcu nasyconego asfaltem. Nr 15 to piętnaście funtów na sto stóp kwadratowych. Nr 15 to dobry wybór dla większości dachów, ponieważ jest trwały i elastyczny.
Pokrycia dachowe z bitumu modyfikowanego
Przy podejmowaniu decyzji pomiędzy papą asfaltową a papą termozgrzewalną ważne jest zrozumienie różnicy pomiędzy tymi dwoma rodzajami pokryć dachowych. Oba są bardzo trwałe i odporne na wodę, ale proces ich łączenia nieco się różni. Chociaż papa termozgrzewalna jest często uważana za najlepszą opcję, ma ona pewne minusy. W tym artykule skupiamy się na zaletach i wadach obu typów.
Modyfikowany bitum to rodzaj pokrycia dachowego, w którym wykorzystuje się tradycyjny środek hydroizolacyjny, asfalt i inne związki. Środki te są stosowane w celu poprawy właściwości fizycznych materiału i zapewnienia bardziej spójnej ochrony. Modyfikowane membrany bitumiczne mogą być zgrzewane na ciepło, klejone na zimno lub samoprzylepne. Modyfikowane bitumiczne pokrycia dachowe są zwykle stosowane na płaskich dachach komercyjnych. W zależności od przeznaczenia może być stosowane jako dwu- lub wielowarstwowe.
Kolejne plusy i minusy bitumu modyfikowanego to jego elastyczność i trwałość. Modyfikowany bitum jest doskonałym wyborem dla dachów o niskim spadku, ponieważ nie jest kruchy i będzie służył przez wiele lat. W przeciwieństwie do asfaltu, materiał ten jest jednak również wodoodporny, a większość wykonawców określa go jako chłodny dach ze względu na jego zdolność do odbijania ciepła i chłodzenia mieszkańców.
Modyfikowany bitum może być stosowany na spadkach do 1/4 cala na stopę. Nakłada się go na płytę wierzchnią lub stałą izolację, która jest mechanicznie przymocowana do pokładu dachu. Po ułożeniu warstwy wierzchniej, nakłada się na nią blachę wierzchnią wzmocnioną włóknem szklanym. SBS to skrót od słów styren-butadien-styren. Asfalt stosowany w bitumach modyfikowanych jest mieszany z plastyfikowanymi polimerami. Oba rodzaje mają dobrą odporność na promieniowanie UV i są dobrym wyborem dla chłodnych pokryć dachowych.
Papa bitumiczna modyfikowana to elastyczny materiał, który jest uniwersalny i łatwy w montażu. Proces jego instalacji jest prosty i może być wykonany przez zespół instalatorów przy użyciu zwykłych materiałów dekarskich, takich jak miotły i wałki. Po zainstalowaniu służą one jako opóźniacze pary wodnej i mogą być zintegrowane z innymi systemami dachowymi. Wszechstronność tego materiału dachowego sprawia, że jest on dobrym wyborem dla wielu zastosowań.
Podstawową różnicą pomiędzy bitumem modyfikowanym a zgrzewalnym jest skład materiału. Modyfikowane membrany bitumiczne są bardziej trwałe i odporne niż zwykłe bitumiczne produkty dachowe, więc jeśli szukasz długotrwałego, wodoodpornego dachu, bitum modyfikowany jest najlepszym rozwiązaniem. Skład materiałów i techniki instalacji są ściśle powiązane, a oba mają różne zalety i wady. Jeśli jednak wiesz, czego szukasz i jak wybrać między asfaltem a papą termozgrzewalną, możesz zawęzić swój wybór.
Główna różnica między papami asfaltowymi modyfikowanymi na zimno i papami termozgrzewalnymi polega na sposobie ich aplikacji. Membrany zgrzewane na zimno mają zwykle większą wytrzymałość na łączenie międzywarstwowe, natomiast membrany zgrzewane na gorąco mają większą wytrzymałość na łączenie. Oba typy mają doskonałe parametry na dachach, ale należy rozważyć, która opcja jest najlepsza dla danego zastosowania.
Kolejną istotną różnicą pomiędzy modyfikowanymi membranami bitumicznymi a zgrzewanymi na gorąco jest sposób ich instalacji. Do instalacji membran bitumicznych modyfikowanych potrzebny jest palnik propanowy lub palnik z otwartym płomieniem. Gdy palnik osiągnie wymaganą temperaturę, dwie warstwy stopią się ze sobą i utworzą wodoodporne uszczelnienie. Dodatkowym atutem jest fakt, że proces ten nie wymaga użycia cementu dekarskiego.
Zaletami pokryć dachowych z bitumu modyfikowanego są niższe koszty i mniejsza podatność na przecieki. Dachy z modyfikowanego bitumu mogą przetrwać nawet 40 lat przy odpowiedniej pielęgnacji i konserwacji, ale często są trudniejsze w montażu. Bitum grzewczy jest również ciężki i ma tendencję do kurczenia się z czasem. W związku z tym membrany termozgrzewalne są najlepszym wyborem na dłuższą metę.
Gumowane asfaltowe pokrycia dachowe
Gumopodobny podkład stosowany do ochrony dachu, gumowany asfalt jest zazwyczaj samoprzylepną, wodoodporną membraną z odklejaną membraną po jednej stronie. Jej właściwości sprawiają, że jest ona samoprzylepna i dobrze uszczelnia się wokół łączników. W niektórych przypadkach do powierzchni pogodowej przyklejana jest folia polietylenowa lub poliestrowa, która zwiększa jej odporność na wilgoć. Ten podkład jest dobrym wyborem dla dachów płaskich oraz dla budynków z pokryciem metalowym.
Istnieje wiele zalet gumowanej papy asfaltowej. Oferuje on doskonałą odporność na wodę i jest bardziej trwały niż papa nasycona asfaltem. Po zainstalowaniu może wytrzymać wystawienie na działanie warunków atmosferycznych przez 90 do 180 dni. Ta warstwa podkładowa jest droższa niż papa nasycona asfaltem, ale zapewnia doskonałą ochronę. Ponadto ma dłuższą żywotność, ponieważ może być wystawiony na działanie czynników atmosferycznych przez 90 do 180 dni. Jednak jego trwałość sprawia, że jest wart swojej ceny.
W zależności od rodzaju pokrycia dachowego, gonty asfaltowe mogą być lekkie lub ciężkie. W obu przypadkach pod gontami musi być zastosowany podkład. Dawniej filc nasycony asfaltem występował w dwóch standardowych gramaturach: 15 funtów dla lżejszych projektów i 30 funtów dla cięższych. Pojedyncza warstwa cieńszego produktu jest lepsza w przypadku lekkich projektów, natomiast dach dwuwarstwowy może wymagać kilku warstw cięższego materiału.
Kolejną zaletą gumowanego asfaltowego pokrycia dachowego jest to, że jest ono wodoodporne. Chociaż nie można go nakładać na całą powierzchnię dachu, sprawdza się on dobrze wokół otworów wentylacyjnych, świetlików i kominów. Tworzy również szczelne zamknięcie wokół elementów złącznych, chroniąc w ten sposób pokład przed wodą. Może również zapobiegać powstawaniu zapór lodowych, które są częstą przyczyną uszkodzeń wody w budynkach mieszkalnych. W tym celu najlepiej wybrać membranę dachową z ochroną przed lodem i wodą.
Gumowany asfaltowy podkład dachowy jest najdroższym ze wszystkich typów podkładów dachowych. Ma większe stężenie polimerów gumowych i asfaltowych niż jakikolwiek inny typ. Po zainstalowaniu gumowany asfaltowy podkład dachowy tworzy szczelne, wodoodporne uszczelnienie i zapobiega przeciekom. Przylega do pokrycia dachowego i zapobiega przenikaniu wilgoci przez dach. Przy prawidłowym użytkowaniu papa z gumowanego asfaltu jest wodoodporna i ma trwałość do 50 lat.
Przy prawidłowej instalacji gumowany asfalt przypomina arkusze gumy. Jest on podobny do membranowych pokryć dachowych dla dachów płaskich. W przeciwieństwie do gontów asfaltowych jest elastyczny i łatwy w montażu. I jest wysoce odporny na warunki atmosferyczne i ekstremalne temperatury. Ponadto, ze względu na swoją elastyczność, gumowana papa asfaltowa jest doskonałym wyborem dla domów o ekstremalnych warunkach pogodowych. Ponieważ gonty asfaltowe z czasem tracą swój granulat, najlepiej sprawdzają się w surowym klimacie.
Stosowanie papy o nieodpowiednich parametrach spowoduje przedwczesne uszkodzenie dachu i doprowadzi do jego odkształcenia. Z czasem lotne związki asfaltu rozproszą się, pozostawiając podkład bardziej kruchy i chłonący wodę. W gorącym klimacie, przy słabej wentylacji i bezpośrednim nasłonecznieniu, papa będzie się niszczyć znacznie szybciej niż standardowa papa. Ponadto, gonty mogą nie być prawidłowo przyklejone. Może to zwiększyć ryzyko przeciekania.
Pomimo względnej trwałości, wady gumowanej papy asfaltowej nie powinny zniechęcać do jej instalacji. Przy prawidłowym montażu można mieć pewność, że dach pozostanie szczelny przez wiele lat. Należy jednak pamiętać o zastosowaniu odpowiedniego podkładu dostosowanego do warunków pogodowych panujących w danym regionie. W poniższym artykule omówimy kilka kluczowych różnic pomiędzy tymi dwoma rodzajami papy:
Filce wykonane z materiału nasyconego asfaltem są najbardziej powszechnym i niedrogim wyborem na podkład. Stanowią one dodatkową warstwę ochronną dla pokrycia dachowego i zabezpieczają przed uszkodzeniami spowodowanymi uderzeniami kamieni gradowych. Ponadto filc nasycony asfaltem jest niedrogi. Występuje w grubościach 15 i 30 funtów. Jeśli Twój dach jest stromy, najlepiej użyć filcu o grubości co najmniej 15 funtów.
Inną ważną cechą papy są jej właściwości hydroizolacyjne. Papa nasycona asfaltem jest doskonałym wyborem dla dachów o dużym nachyleniu. Chociaż nie jest on wodoodporny, zapewnia odpowiednią ochronę w środowisku o dużej wilgotności. Niektóre rodzaje podkładów filcowych składają się z bazy celulozowej i są czasami określane jako “organiczne”.
Podobne tematy
- Jaki papę termozgrzewalną wybrać na dach
- Czy pokrycie termozgrzewalne to dobre rozwiązanie dla starego dachu?
- Jaki rodzaj papy wybrać do pokrycia wierzchniego?
Przygotowanie działki do budowy to dla mnie codzienność. Od lat zajmuje się planowaniem budowy, przygotowaniem działki pod budowę i wszystkim co związane z tymi czynnościami.
Chciałabym podzielić się z Państwem moją wiedzą za pomocą tego serwisu.