Istnieje wiele różnych rodzajów żwiru, a każdy z nich ma swoje zalety i wady. Poznaj rodzaje i koszty każdego z nich, a także ich trwałość i wymagania dotyczące konserwacji. Czytaj dalej, aby uzyskać wskazówki dotyczące wyboru odpowiedniego żwiru dla Twojego parkingu. Będziesz zadowolony, że to zrobiłeś! Poniżej przedstawiamy 5 najważniejszych powodów, dla których warto zastosować żwir na swoim parkingu. Nie ma jednej właściwej odpowiedzi na te pytania, ale oto kilka rzeczy, o których warto pamiętać:
Trwałość
Istnieje kilka powodów, dla których użycie żwiru na Twoim parkingu może być dobrym pomysłem. Po pierwsze, żwir jest niedrogi. Koszt jednej stopy kwadratowej żwiru jest niższy niż koszt asfaltu. Żwir wymaga jednak regularnego grabienia i konserwacji. Może to być problem dla wielu właścicieli firm. Korzyści z żwiru są znacznie bardziej oczywiste niż wady. W tym artykule przeanalizujemy zalety i wady stosowania żwiru na parkingach.
Parking żwirowy jest tańszy niż asfaltowy lub betonowy. Parkingi żwirowe kosztują od 1,25 do 2,00 dolarów za stopę kwadratową, co czyni je znacznie bardziej przystępnymi niż inne rodzaje powierzchni parkingowych. To sprawia, że żwir jest najbardziej przystępną opcją wśród wszystkich innych rodzajów powierzchni parkingowych. Pomimo faktu, że nie jest to najbardziej estetyczna opcja, parkingi żwirowe mają inne zalety. Jego przystępna cena sprawia, że jest to solidny wybór dla wielu firm, ale są też inne korzyści z używania żwiru na parkingach.
Żwir ma większą odporność na zużycie niż beton. W razie potrzeby żwir można przekształcić w asfalt, beton lub kostkę brukową. Wymaga on również mniej napraw niż asfalt. Niska przepuszczalność tkanych geowłóknin oznacza, że parkingi żwirowe będą służyć przez wiele lat. W przeciwieństwie do asfaltu, parkingi żwirowe mogą być ponownie wykorzystane i przemalowane. Należy jednak pamiętać, że żwir może być drogi. Parking żwirowy powinien być instalowany dopiero po wykonaniu odpowiedniego podłoża.
Kolejną zaletą żwiru jest jego naturalna estetyka. Jest on również tańszy niż beton. Żwir na wierzchu przepuszczalnych kostek brukowych zapobiega migracji wody do podłoża pod nimi i tworzy solidną powierzchnię, po której mogą jeździć pojazdy. Firma TRUEGRID oferuje kilka produktów przeznaczonych dla parkingów żwirowych. Do wyboru są odblaskowe płyty słowne oraz kratki DECK zgodne z ADA. Jeśli żwir nie jest odpowiednim wyborem dla Państwa parkingu, zawsze można zamiast niego zastosować beton.
Kolejną zaletą żwiru jest jego trwałość. Jeśli parking jest mocno obciążony ruchem, mogą powstać na nim koleiny. Te koleiny muszą być wypełnione, aby utrzymać gładką i atrakcyjną powierzchnię. Jeśli używasz żwiru na swoim parkingu, ważne jest, aby wybrać ten właściwy dla Twojej firmy. Ogólnie rzecz biorąc, żwir jest bardziej trwały niż beton i asfalt, ale niektóre rodzaje żwiru są lepsze od innych. Parkingi smołowe i wiórowe mogą być również używane natychmiast po instalacji.
Koszt
W porównaniu z innymi rodzajami nawierzchni, żwir kosztuje ułamek ceny asfaltu lub betonu. Jeśli wziąć pod uwagę łatwość użytkowania, trwałość i estetykę, żwir jest najbardziej przystępną opcją dla parkingów. Jednak żwir nie jest bez wad. Aby uniknąć tych problemów, rozważ żwiru plusy i minusy. Będziesz musiał skontaktować się z kilkoma wykonawcami i przeprowadzić własne badania przed wyborem żwirowego parkingu.
Po pierwsze, określ rozmiar swojego podjazdu. Ogólnie rzecz biorąc, podjazdy mają głębokość od 8 do 12 cali. Koszt dla dużych podjazdów będzie wyższy. W przypadku małych podjazdów można użyć tego samego materiału, ale pomnożyć powierzchnię kwadratową przez liczbę stóp. Dla większych parkingów można kupić Road Oyl (r), który stabilizuje glebę pod nimi. W przypadku mniejszych parkingów można użyć naturalnych materiałów, takich jak kamienie i kłody, lub kupić znaczniki odblaskowe w wielu katalogach.
Po drugie, zastanów się, ile żwiru potrzebujesz. Podjazdy żwirowe mogą być dość drogie, a koszt żwiru zależy od rodzaju użytego materiału. Jeśli potrzebujesz żwirowego podjazdu z jednym straganem, możesz użyć kruszonej skały. Kruszona skała kosztuje około 65 dolarów za stopę kwadratową, natomiast podjazdy żwirowe, które mieszczą dwa samochody, mogą kosztować nawet 1 150 dolarów. Należy jednak pamiętać, że kruszona skała jest stosunkowo lekka i jest doskonałą opcją dla obszarów, które będą miały duży ruch.
Gdy masz już materiały w ręku, musisz znaleźć przewoźnika, który dostarczy je do Ciebie. Niektóre firmy dostarczają bezpłatnie w określonej odległości, podczas gdy inne pobierają opłatę w wysokości 5 dolarów za milę. Należy również uwzględnić opłaty za dostawę, ponieważ są one zwykle obliczane według wagi i jardów sześciennych, a nie wagi. Wreszcie, rozważ żywotność swojego parkingu przed podjęciem decyzji o rodzaju żwiru. Zagęszczenie gleby może znacznie wpłynąć na cenę żwiru dla parkingów.
Będziesz także chciał rozważyć cenę sealcoat. Jakość sealcoat będzie trwać kilka lat i utrzymać swój parking w dobrym stanie. Oczywiście, im większy parking, tym wyższa cena za stopę kwadratową będzie. Ale należy pamiętać, że nie wszystkie sealcoats są tworzone równe. Niektóre będą droższe niż inne, więc poświęć trochę czasu, aby porównać ceny. Będziesz zadowolony, że to zrobiłeś. Ta decyzja jest krytyczna dla ogólnego sukcesu projektu!
Maintenance
Jeśli martwisz się o koszty utrzymania parkingu, żwir może być właściwym wyborem dla Ciebie. Chociaż wymaga on niewielkiej konserwacji, może podlegać częstemu zamiataniu luźnego żwiru i sporadycznemu wypełnianiu zagłębień. Choć żwir dobrze znosi duży ruch, nie może równać się z gładką nawierzchnią. Może być dobrym rozwiązaniem w przypadku podjazdu dla mieszkańców wsi, ale może nie być dobrym wyborem dla komercyjnego parkingu.
Koszt żwiru na parkingi jest niższy niż większość innych opcji. Jeśli weźmiemy pod uwagę cały okres eksploatacji, trwałość i łatwość użytkowania, żwir jest o 60 procent tańszy niż asfalt lub beton. Zaoszczędzisz również pieniądze, zwłaszcza jeśli zdecydujesz się na półprzepuszczalny żwir. Jeśli nie masz pewności co do korzyści płynących z zastosowania żwiru na parkingach, skonsultuj się z wykonawcą gradacji, aby dowiedzieć się więcej o swoich opcjach.
Asfalt to kolejna świetna opcja dla parkingów. Nadaje się do recyklingu, jest łatwy w montażu i wymaga mniejszej konserwacji niż żwir. Chociaż asfalt ma wyższy koszt początkowy, jest tańszy w utrzymaniu w dłuższej perspektywie, ponieważ łatwiej go usunąć i poddać recyklingowi. Dodatkowo, niektóre materiały asfaltowe są lepsze w promowaniu drenażu wody niż beton. Nie musisz się martwić o gromadzenie się wody, jeśli Twój parking ma asfalt, ponieważ wiodące zespoły instalacyjne poddają go recyklingowi.
Chociaż parkingi wykonane wyłącznie z asfaltu są rozwiązaniem tymczasowym, nie są one najlepszym wyborem do długoterminowej konserwacji parkingu. Parkingi te są podatne na wymywanie i wyboje, a nawet mogą tworzyć chmury pyłu. W rezultacie mogą one powodować ciągły ból głowy z powodu pyłu i błota. Jeśli nie jesteś ostrożny, możesz skończyć z parkingiem, który jest trudny do utrzymania.
Rodzaje
Istnieje kilka rodzajów żwiru na parkingi. Do najbardziej popularnych należą: kamień kruszony, żwir i beton. Parking żwirowy jest idealny z wielu powodów: jest trwały, dodaje stylistycznej wariacji i wymaga mniejszej konserwacji. Jest również łatwiejszy w montażu. To jest powód, dla którego wielu właścicieli parkingów zwraca się do żwiru jako pierwszego wyboru. Istnieją jednak pewne minusy parkingów żwirowych.
Na przykład, tymczasowe parkingi żwirowe są zwykle wykonane z luźnego, zakurzonego żwiru. Nie są one idealne do długotrwałego użytkowania, ponieważ mają tendencję do rozsypywania się i łatwego koleinowania. Mogą być skuteczne w przypadku parkingów tymczasowych, ale ich utrzymanie może być kłopotliwe ze względu na kurz i błoto. Jeśli planujesz używać żwiru na parkingach na co dzień, lepiej zainwestuj w trwałe rozwiązanie parkingowe.
Kolejną zaletą żwiru jest to, że jest on natychmiastowy. W przeciwieństwie do betonu, żwir nie wymaga czasu na wyschnięcie. Oznacza to, że możesz korzystać ze swojego parkingu od razu, nawet jeśli jest jakiś termin. Chociaż żwir jest tańszy, ważne jest, aby rozważyć, ile będzie kosztować jego instalacja i czy jest to warte wydatku. Ostatecznie będziesz musiał zdecydować, jaki rodzaj żwiru jest najlepszy dla Twojego parkingu.
Parkingi żwirowe nie są zbyt trwałe i wymagają częstej konserwacji. Te, które wymagają intensywnej konserwacji, muszą być regularnie grabione, aby utrzymać gładką i równą powierzchnię. Mają one również tendencję do brudzenia zewnętrznej części budynku. Dlatego regularna konserwacja jest konieczna, aby parking wyglądał tak dobrze jak nowy. Należy również pamiętać, że parkingi żwirowe nie są jedyną opcją budowy parkingów.
Ogólnie rzecz biorąc, nawierzchnie żwirowe powinny być około dwukrotnie większe od ich średnicy. Dobrą zasadą jest stosowanie głębokości pomiędzy 50mm a 150mm dla uzyskania gładkiej powierzchni. Jeśli powierzchnia żwiru jest zbyt cienka, łatwo ją zarysować i zetrzeć, odsłaniając leżące pod nią warstwy. Głębsze warstwy są najlepsze dla żwiru dekoracyjnego. Głębokość zależy od wielkości żwiru. Płytsza głębokość może być odpowiednia dla mniejszych żwirów, natomiast głębsza jest idealna dla większych żwirów.
Podobne tematy
- Jaki żwir wybrać do betonu B25
- Jaki żwir wybrać do ogrodu japońskiego
- Jaki żwir wybrać do studni głębinowej
Skończyłam studia budowlane ponad 7 lat temu i od tamtej pory pracuje w jednej z większych firm budowlanych w warszawie. Zapraszam do przeczytania moich artykułów.